به گزارش پایگاه خبری افق لرستان، پروژه راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک که در سال ۹۰ کلنگ احداث آن بر زمین زده شد یکی از پروژه های عمرانی مهم در لرستان برای اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور با طول ۳۶۷ کیلومتر است که بعد از شروع عملیات های اجرایی در سال ۹۳ و حصول […]
به گزارش پایگاه خبری افق لرستان، پروژه راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک که در سال ۹۰ کلنگ احداث آن بر زمین زده شد یکی از پروژه های عمرانی مهم در لرستان برای اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور با طول ۳۶۷ کیلومتر است که بعد از شروع عملیات های اجرایی در سال ۹۳ و حصول پیش رفت هایی در مسیر تکمیل پروژه، اما تملک اراضی، کمبود اعتبارات و بودجه و صعب العبور بودن منطقه، همچون سنگ هایی بزرگ،سد احداث راه آهن می شوند.
با وجود نشست های چندباره مسئولین استانی پیرو برداشتن سنگ ها و تلاش برای پای کار آوردن بخش خصوصی با فراهم آوردن اوراق مشارکت اما روند اجرای کار چندان پیش رفتی نداشته و همچنان متوقف می ماند.
گودرز امیری،معاون عمرانی استانداری لرستان که پیش تر در سخنانی به پیش رفت ۴۲ درصدی پروژه و اتمام اعتبارات و تلاش استاندار و دولت برای تأمین منابع تکمیلی و فعال شدن مجدد عملیات اجرایی طرح خبر داده بود همچون روابط عمومی اداره راه و مسکن شهرسازی استان،برای کسب اطلاعات بیش تر از روند اجرایی عملیات، گفت و گو با مدیر پروژه را به ما پیشنهاد می دهند.
از این رو با طی کردن مسافت ۲۰ کیلومتری به محدوده پروژه در خارج از شهر خرم آباد وارد شدیم، در ابتدا تابلویی که مشاهده کردیم با عنوان پروژه آزاد راه شهید محمد بروجردی(اراک-خرم آباد) بود و به گفته افراد حاضر در محل کارگاه راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک در محل کارگاه آزاد راه اراک خرم آباد قرار گرفته است و جالب تر این که برای تهیه عکس تابلو راه آهن نیاز به مجوز حراست داشتیم ،تابلویی که مشخص نبود در کجا نصب شده است!
اینجا ریل گذاری به چشم نمی آمد تنها زیرساخت و البته تخریب بخشی از پل راه آهن بود که به گفته مردم به دلیل عدم کیفیت و ساختی اصولی تخریب شده و تا حدودی متروکه به نظر می رسید.
سیامک کیانی؛ در گفت و گو با خبرافلاک اظهار داشت: پروژه مذکور بسیار عظیم و از دل زاگرس می گذرد و تنها حدود ۳۰ کیلومتر تونل دارد و متأسفانه با توجه به شرایط خاصی فعالیت پروژه محدود شده است.
وی افزود: با توجه به افزایش قیمت کار ماشین آلات و دستمزدها و تمامی موارد حق و حقوق کارشناسی نیاز به اصلاح قرار داد و تأمین اعتبارات است چراکه هزینه تکمیل خط راه آهن دورود،خرم آباد بالغ بر دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در لرستان عنوان کرد: از این رو برای تکمیل ۴ الی ۵ ساله طرح سالی به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است بر این اساس ضرورت دارد که سازمان برنامه و بودجه با تشکیل کارگروه های تخصصی در جهت رفع مشکلات مساعدت کند.
کیانی با اشاره به پیش رفت ۳۹ درصدی پروژه تصریح کرد: توسعه شبکه ریلی به ویژه برای مراکز استان ها یکی از برنامه های وزارت راه است در دولت قبلی مرکز ۴ استان به شبکه ریلی متصل شدند و قطعا در افزایش حجم جابه جایی مسافر و بار و کاهش حوادث جاده ای سالانه و آلودگی های زیست و محیطی تاثیرگذار خواهند بود.
وی با اشاره به اشتغالزایی ۱۰۰۰ نفر در راستای تکمیل پروژه خاطرنشان کرد:با اتصال شبکه ریلی مرکز لرستان،یک مسیر جنوبی متصل به اندیمشک و در مسیر اراک، ملایر،همدان کرمانشاه و مرز خسروی اتصال به غرب کشور است.
کیانی بیان کرد:مهم ترین مشکل در مسیر راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک موضوع اعتبارات و تخصیص های سالانه است و البته در راستای ۳۹ درصد پیش رفت فیزیکی تاکنون ۳۲۰ میلیارد هزینه شده است.
وی با اشاره به مطالبه ۴۰ میلیاردی پیمانکارگفت: پروژه مذکور با ۲۵۰۰ متر طول پل،۴۰۰هزار مترمکعب حجم بتن ریزی،بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاک ریزی داشته و با۳۰ کیلومتر تونل اصلی در کنار تونل اضطراری بزرگ ترین تونل ریلی خاورمیانه است.
به گزارش خبرافلاک پروژه عظیم راه آهن خرم آباد،دورود،اندیمشک می تواند ضمن صرفه جویی در سوخت،کاهش آلودگی های صوتی و محیطی، کاهش زمان و هزینه های حوادث جانی و مالی در مسیر حمل و نقل مسافربری و باربری،بستری مناسب برای رشد و توسعه اقتصادی استان باشد، از این رو مسئولین استانی به ویژه نمایندگان مجلس و استاندار باید در زمینه تأمین و جذب اعتبارات برای تکمیل پروژه، به صورت ویژه و جهادی اقدام نمایند چراکه به گفته مدیران ساخت و توسعه راه آهن کشور، شهریور سال ۹۸ باید پروژه تکمیل و امروز شاهد ایجاد اشتغال و شرایط اقتصادی بهتر برای جوانان استان بودیم./خبرافلاک