ضعف لرستان در حوزه اکتشافات معدنی/ بزرگ‌ترین کارخانه سیمان غرب کشور به بهره‌برداری می‌رسد
ضعف لرستان در حوزه اکتشافات معدنی/ بزرگ‌ترین کارخانه سیمان غرب کشور به بهره‌برداری می‌رسد
بهمن جعفری با اذعان بر این‌که لرستان در حوزه اکتشافات معدنی ضعف دارد، گفت: بزرگترین کارخانه سیمان غرب کشور در این استان به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش افق لرستان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در سه‌شنبه‌های خبری این هفته با اشاره به بهره‌برداری از طرح سیمان سفید ازنا در هفته دولت، افزود: شرکت صنایع غذایی «خمیرمایه امید لرستان» که در شهرستان دورود واقع شده، بعد از ۱۰ سال رکود، احیا شد و در حال حاضر بیش از ۶۰ نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

جعفری در رابطه با فاز چهارم سیمان دورود نیز اضافه کرد: این پروژه که تاکنون توسط پنج وزیر بازدید و کلنگ‌زنی شده در حوزه وزارت کار است و باید شستا سرمایه‌گذاری می‌کرد ولی بعد از پیگیری‌ها متوجه شدیم که هیچ اراده‌ای از طرف شستا وجود ندارد بنابراین پیشنهاد کردیم که سیمان دورود تبدیل به «آهک هیدراته صنعتی» شود.

احداث شهرک صنعتی شماره چهار خرم‌آباد

وی در رابطه با طرح سیمان سفید ازنا گفت: فاز نخست آن در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد؛ رقم سرمایه‌گذاری آن بالغ بر هزار میلیارد تومان است و زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را فراهم می‌کند، این مجموعه اولین پروژه سیمانی بعد از انقلاب، دومین پروژه سیمانی استان، بزرگ‌ترین کارخانه سیمان غرب کشور و دومین کارخانه سیمان کشور از نظر ظرفیت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان این‌که در حال حاضر سه شهرک صنعتی در خرم‌آباد داریم، تصریح کرد: قرار است به شهرک شماره سه، ۳۰ هکتار اضافه شود ولی هدف اصلی ما احداث شهرک صنعتی شماره چهار خرم‌آباد به‌عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری است که با توجه به مکان‌یابی انجام شده، این شهرک در جاده کمربندی منطقه «پل باباحسین» ایجاد خواهد شد.

جعفری ادامه داد: پیشنهاد ما این است در صورتی‌که امکان تملک بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرک شماره چهار خرم‌آباد وجود داشته باشد؛ همین شهرک به منطقه ویژه اقتصادی نیز تبدیل شود.

۶۳ واحد صنعتی استان در تملک بانک‌

وی با بیان این‌که یکی از برنامه‌های ما در سازمان صمت، احیای واحد‌های راکد است، خاطرنشان کرد: حفظ واحد‌های موجود و افزایش ظرفیت آنها، تکمیل طرح‌هایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، ایجاد زنجیره‌های تولید و پیگیری واحد‌های تحت تملک بانک‌ها از دیگر اولویت‌های ماست، کمااینکه در حال حاضر ۶۳ واحد صنعتی استان در تملک بانک‌ها هستند که تلاش می‌کنیم از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تا پایان سال بخشی از آنها را تعیین تکلیف کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های «ایمیدرو» در لرستان، اذعان کرد: سه هزار میلیارد پروژه در این استان تعریف شده که امیدواریم به سرانجام برسند؛ ما از ایمیدرو درخواست کردیم که در اجرای پروژه‌ها، به بحث توازن سرمایه‌گذاری در شرق و غرب استان توجه کند.

وی عنوان کرد: به واسطه طرح‌های توسعه نساجی، فولاد پاسارگاد و فولاد خرم‌آباد، اشتغال‌زایی‌هایی در استان ایجاد شده که به زودی در قالب تورهای خبری، از اهالی رسانه دعوت می‌شود که از این پروژه‌ها بازدید به عمل آورند.

بهره‌برداری از فاز نخست لاستیک‌سازی در سال ۱۴۰۳

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در رابطه با طرح لاستیک‌سازی، گفت: این طرح دارای مصوبه دولت قبل بوده و در سال ۹۴ با مشارکت سازمان گسترش در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در شهرک صنعتی شماره سه خرم‌آباد آغاز شد و قرار بود که این مجموعه سالانه ۵۰ هزار تن لاستیک سبک و سنگین تولید کند که تمام اقدامات و فرایندها و مصوبات لازم اخذ شد تا اینکه در سال ۹۸ به دلیل تحریم‌های ظالمانه و فسخ قرارداد بین بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه ملی، بحث تأمین ارز آن منتفی شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ مجددا طرح لاستیک‌سازی را پیگیری کردیم و الان یکی از چالش‌های آن تأمین آب مورد نیاز است که شرکت شرکت‌های صنعتی باید این موضوع را عملیاتی کند ولی تاکنون به علت محدودیت‌های اعتبارات عمرانی، نتوانسته آن را انجام دهد؛ البته زیرساخت‌های برق و گاز فراهم است؛ در نهایت، با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته فعالیت این مجموعه در دو فاز تعیین تکلیف شده است.

جعفری اضافه کرد: در فاز اول قرار بر این است که با ظرفیت ۶۰۰ هزار حلقه در سال، تولید لاستیک انجام بگیرد و مواد اولیه لازم هم از طریق لاستیک بارز تأمین شود؛ حجم سرمایه‌گذاری برای این فاز، ۸۰۰ میلیارد تومان است که توسط بانک صنعت، معدن، ایمیدرو و بخش خصوصی تأمین مالی می‌شود؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز نخست لاستیک‌سازی در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد.

تحقق ۷۴ درصدی مصوبات سفر ریاست جمهوری

وی اظهار کرد: از مجموع ۴۱۴ مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان، ۳۰۷ مورد آن به طور کامل عملیاتی شده و ۵۱ مصوبه در دست اجراست؛ به عبارت دیگر ۷۴ درصد این مصوبات محقق شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: در بخش صنعت ۲۴۳ میلیارد به کل استان اختصاص داده بودند که ۵۰ درصد این منابع و تسهیلات به صورت سرمایه در گردش است که فقط به واحد‌های صنعتی دارای پروانه بهره برداری تعلق می‌گیرد. در بحث توازن سرمایه‌گذاری هم جلسه تبصره ۱۸ سال جاری برگزار شد که کل منابع را متناسب با جمعیت شهرستانها دسته بندی کردیم.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۲۸۰ میلیارد تومان در بخش تبصره ۱۸، ۵۰۰ میلیارد توسط بانک توسعه صادرات، ۸۰۰ میلیارد تومان از محل رونق تولید و ۲۴۳ میلیارد از محل زنجیره تأمین به واحد‌های صنعتی متقاضی تسهیلات پرداخت شد.

ضعف لرستان در حوزه اکتشافات معدنی

جعفری با اشاره به وجود ۲۰۰ معدن در لرستان، بیان کرد: از این تعداد، ۱۴۰ معدن، فعال است و تعدادی هم سنگ لاشه هستند، مابقی معادن نیز به دلایل مختلفی تعطیل شده‌اند که ما این معادن راکد را در اولویت واگذاری قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان صمت استان یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه معادن را جلوگیری از خا‌م فروشی دانست و تصریح کرد: با توجه به وجود ماده معدنی سیلیس د‌ر لرستان، در راستای ایجاد زنجیره تولید و جلوگیری از خام‌فروشی، سرمایه‌گذاران را به سمت فرآوری این محصول سوق داده‌ایم.

وی با بیان این‌که تاکنون ۱۸ ماده معدنی در لرستان شناسایی شده که عمدتاً مواد معدنی غیرفلزی هستند، عنوان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های لرستان، وجود ماده معدنی کربنات کلسیم است که در این حوزه صادراتی هم به حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد.

جعفری بیان کرد: متأسفانه ما در حوزه اکتشافات معدنی ضعف داریم و آنطور که باید تمام مواد معدنی موجود در استان، شناسایی نشده است لذا با ایمیدرو رایزنی کردیم که مطالعاتی را در این زمینه انجام دهد که این کار در هفت محدوده معدنی با هدف اکتشاف مواد معدنی فلزی در حال انجام است.

صادرات ۲۹۴ میلیون دلاری لرستان در حوزه بازرگانی

وی عنوان کرد: در حوزه سنگبری‌ها چالش اساسی ما این است که این واحدها به روز نیستند و خط تولید آنها عمدتاً سنتی و قدیمی است در نتیجه محصولات آنها حتی در بازارهای داخلی هم متقاضی ندارد و این‌گونه است که از هزار و ۶۰۰ واحد سنگبری موجود در استان، ۲۱۶ واحد به طور کامل تعطیل است و مابقی هم عمدتاً نیمه فعال هستند.

رئیس سازمان صمت لرستان ادامه داد: البته ما فهرستی از سنگبری‌های استان تهیه کرده و در اختیار سازمان گسترش قرار دادیم که از سرفصل نوسازی و بازسازی، واحد‌های صنعتی را احیا و به چرخه تولید بازگردانیم.

وی با بیان این‌که استان لرستان در حوزه بازرگانی ۲۹۴ میلیون دلار صادرات داشته است، اظهار کرد: ۴۳ میلیون دلار آن در گمرک لرستان و مابقی در سایر گمرک‌های کشور بوده است؛ عمده صادرات ما مربوط به پتروشیمی بوده است.

جعفری افزود: البته میزان صادرات استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرد که دلیل آن هم توقف یک ماهه فعالیت پتروشیمی لرستان بود که این توقف به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط وزارت نیرو اتفاق افتاد؛ در مقابل، میزان واردات استان افزایش یافت که بیش‌تر این واردات مربوط به حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات بود و این نشان‌دهنده افزایش سرمایه‌گذاری در استان است.

تهیه و تنظیم: نسیم کریمی صابر