آب منطقه ای لرستان پاسخ دهد چرا دیواره ساحلی شهر معمولان ۳۰ ماه پس از سیل همچنان ناایمن و نیمه کاره رها شده است!
آب منطقه ای لرستان پاسخ دهد چرا دیواره ساحلی شهر معمولان ۳۰ ماه پس از سیل همچنان ناایمن و نیمه کاره رها شده است!
میراث دولت تدبیر برای پلدختر و معمولان در پساسیل طرح های نیمه کاره و خرابی های بازسازی نشده است. گفتار درمانی دیگر بس است ، حل مشکلات بسیار پلدختر و معمولان نیازمند مدیریتی میدانی ، جهادی و دلسوزانه است

پیمان شمسی / افق لرستان :  استان لرستان که همواره جز استان‌های پر بارش در کشور است و به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی عمدتاً شاهد وقوع سیلاب‌های بسیاری در فصول مختلف سال هستیم، سیلاب‌های که گاه خسارات بسیاری در پی‌ دارند و نمونه آن در سیلاب مهیب فروردین ۹۸ مشاهده شد که حجم بالایی از خسارت را به استان لرستان به‌ویژه شهرهای پل‌دختر و معمولان وارد کرد.

فروردین‌ماه ۹۸ پس از بارش‌های بسیار رودخانه کشکان، طغیان کرد و در مسیر خود به شهرها و روستاهای بسیاری خسارت وارد کرد، در شهر پل‌دختر با تخریب دیوار ساحلی سیلاب به درون شهر وارد شد که باعث تخریب منازل و ابنیه بسیاری شد.

ماجرا در شهر معمولان متفاوت است، رودخانه کشکان در حالی از قسمت غربی شهر معمولان می‌گذرد که شهر در آن قسمت در برابر طغیان کشکان نه از دیواره ساحلی بهره می‌برد نه حتی دایک حفاظتی در آن منطقه جهت مقابله با نفوذ سیلاب ساخته شده است.

پس از سیل و وارد شدن خسارت‌های گسترده مردم محلی با توجه به شناختی که از رودخانه کشکان و طغیان‌های آن داشتند ساخت دیواره ساحلی در قسمت غربی شهر معمولان را به‌عنوان یکی از مطالبات خود بیان کردند، اما در کمال تعجب و برخلاف انتظار مردم تنها ساخت دایک حفاظتی سنگی-خاکی توسط آب منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به حجم و دبی بالای رودخانه کشکان در زمان خروش و سیلاب مردم معمولان ساخت دایک سنگی-خاکی را به هیچ عنوان کارساز نمی‌دانند و خواستار ساخت دیواره ساحلی بتنی شده بودند اما از جانب مسئولان به این مطالبه بی‌توجهی شد و در عوض به آن‌ها وعده ساخت دایک حفاظتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن داده شد که هم‌اکنون همین دایک حفاظتی نیز به صورت نیمه‌کاره، آن‌هم در قسمتی از شهر که بیشترین آسیب را از سیل فروردین ۹۸ دیده بود رها شده است.

عدم تکمیل دایک حفاظتی شهر معمولان به نگرانی شهروندان معمولانی تبدیل شده است.

در حال حاضر اصلی‌ترین مطالبه مردم معمولان اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود مجدد سیلاب به ضلع غربی این شهر است چرا که در سیلاب فروردین ۹۸ به ۳۰ درصد منازل مسکونی در شهر معمولان خسارت وارد شد که از این تعداد ۲۰ درصد جابه‌جا و مابقی در محل قبلی خود و در حاشیه رودخانه کشکان بازسازی شدند و در صورت تکمیل نکردن دایک حفاظتی مردم باید منتظر سیل خروشان کشکان به داخل منازل مسکونی خود که تازه بازسازی شده‌اند باشند.

اینکه پس از سیلاب ۹۸ حریم رودخانه به‌نوعی تعیین شد که بسیاری از منازل در محل قبلی خود بازسازی شود و نوع دایک حفاظتی و خروش کشکان این پیام را می‌رساند که حتی با تکمیل این دایک باز هم منازل مسکونی که در سیلاب فروردین ۹۸ زیر آب رفتند در صورت وقوع سیلاب مجدد در امان نخواهند بود.

پس آنچه مشخص است برای حفاظت از قسمت غربی شهر معمولان نیاز است در حریم رودخانه تجدید نظر شود و تعدادی از منازل جابجا شوند تا حتی در صورت وقوع سیلاب قسمت غربی شهر معمولان و منازل مسکونی را خطری تهدید نکند

لزوم جمع آوری نخاله های واحدهای تخریبی معمولان حدود ۳۰ ماه بعد از سیل

یکی دیگر از معضلاتی که در حاشیه رودخانه کشکان در شهر معمولان مشاهده می‌شود وجود نخاله‌های ساختمانی، منازل تخریب شده در سیلاب فروردین ۹۸ هستند که همچنان به حال خود رها شده‌اند.

این نخاله‌های ساختمانی که در نزدیکی کشکان نیز هستند علاوه بر ناپسند جلوه دادن صورت شهری در زمان طغیان رودخانه خود به مشکل بزرگی تبدیل می‌شوند و ممکن است مجدد آب را با شدت بیشتری به سمت منازل مسکونی هدایت کنند و با جریان آب همراه شده و موجب وارد شدن خسارات سنگین‌تری به منازل مردم شوند.

۳۰ ماه از سیل فروردین ماه ۹۸ می گذرد اما نخاله های ساختمانی واحدهای تخریبی کنار رودخانه کشکان در شهر معمولان هنوز جمع آوری نشده و این مخروبه ها به محل انباشت زباله ها وتجمع انواع حیوانات موذی تبدیل شده و سلامت مردم را به خطر انداخته است!

این کار را هم بنیاد مسکن و آب منطقه ای و شهرداری به یکدیگر پاس می‌دهند و کسی زیربار اجرا و پاکسازی منطقه نمی‌رود اما آنچه مشخص است آب منطقه ای لرستان باید نسبت به پاکسازی منطقه سیل زده شهر از نخاله های ساختمانی اقدام کند.

لزوم تجدیدنظر در حریم رودخانه

امین شمسی از شهروندان معمولانی گفت: با توجه به تکمیل نبودن دایک حفاظتی با هر بارش ترس و دلهره از سیلاب مجدد تمام ساکنین ضلع غربی معمولان را فرامی‌گیرد‌‌. در ضلع غربی شهر مشکلات بسیاری داریم، با توجه به حجم سیلابی که در فروردین ۹۸ مشاهده شد به نظر بنده این نوع دایک با این ارتفاع نمی‌تواند از منازل مسکونی خیابان انقلاب محافظت کند و سیلاب از دایک عبور خواهد کرد

وی در ادامه بیان کرد: پس از گذشت حدود ۹۰۰ روز از سیل هنوز مشخص نیست چه ارگان و نهادی مسئولیت ساخت دایک حفاظتی معمولان را برعهده دارد و همواره زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و در حال پاسکاری بین آب منطقه ای ، بنیاد مسکن ، شهرداری و دیگر نهاد ها معطل مانده است.

بیش از ۴۰ خانوار به دلیل عملی نشدن وعده نوبخت معاون وقت رئیس جمهور در خصوص تهیه زمین جهت ساخت منزل همچنان بلاتکلیف و در قسمت سیل زده شهر سکونت دارند!

جواد نظری عضو شورای شهر معمولان گفت: بیش از دو سال از سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ می گذرد و دایک حفاظتی شهر معمولان نیمه کاره رها شده،بیشتر این دیواره که از پایه های پل ابراهیم آباد شروع می شود و تا دبیرستان اسبق خدیجه کبری(قسمت جنوبی شهر معمولان)امتداد دارد حتی یک سنگ هم در این دو سال به عنوان دایک حفاظتی به خود ندیده است!

وی با بیان اینکه خودش نیز هم اکنون ساکن قمست سیل زده معمولان است ، افزود : به همراه بیش از چهل خانوار دیگر زمینی که آقای نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه جهت جابجایی منازل این خانوارها داد را همچنان دریافت نکرده ایم و متاسفانه خبری هم از احداث دیوار ساحلی در امتداد رودخانه که اتفاقا این ۴۰ خانوار هم ساکن این منطقه از شهر می باشند ، نیست!

عضو شورای شهر معمولان در ادامه گفت: دایک حفاظتی که تاکنون کار آن انجام شده است در حریم منازلی احداث شده که دو سال از تخلیه منازل حاشیه آن می گذرد ، اما در مقابل در منطقه ای که مردم سکونت دارند خبری از دایک حفاظتی نیست که امیدواریم مسئولین محترم آب منطقه ای لرستان ، نماینده محترم مردم پلدختر و معمولان و استاندار محترم لرستان عنایت فرمایند ، تا قبل از شروع بارندگی ها این پروژه را پیگیری نمایند.

پس از گذشت حدود ۳۰ ماه از سیل ۹۸ عدم تکمیل دایک حفاظتی معمولان قابل قبول نیست

علی کوشکی با بیان اینکه بعد از سیل مخرب فروردین ۹۸ اقداماتی در ابتدا به صورت برآورد هزینه ها و … انجام و بعد به صورت عملی تا کنون به اجرا درآمده است ، افزود : در این مسیر اقدامات خوبی در حد معمول انجام شد اما بعضی از قسمت های کار همچنان پس از گذشت تقریبا ۳۰ ماه از سیل ناتمام مانده است که زیبنده ی مردم شریف معمولان نیست خصوصا که بعد از سیل با هر بارندگی همیشه استرس بازگشت به شرایط سیل فروردین ۹۸ در ذهن مردم تداعی می شود.

این عضو شورای شهر معمولان بیان داشت : ساخت دایک حفاظتی از قسمت شمالی شهر در حاشیه رودخانه کشکان تا نزدیک پل ابراهیم آباد انجام شده است اما متاسفانه به دلایلی همچون جمع شدن نخاله های منازل تخریب شده در سیل که برای مردم سوال است چرا تا به امروز سامان دهی و جمع آوری نشده اند وجود دارد، دیگر اینکه خانه هایی نزدیکی رودخانه و در مسیر دیوار ساحلی هستند که هنوز با اینکه تخریب شدا اند تعیین تکلیف نشده اند برای مثال در کوچه ی انقلاب چند خانه هنوز سرپا هستند که این ها و چند مشکل دیگر خود مزید بر علت شده که کار پیشرفت نداشته و یا بهتر آنکه بگوییم متوقف شده است و مطالبه مردم به جد در این روزها با توجه به نزدیک شدن به فصل بارندگی همین مورد است.

علی کوشکی در ادامه گفت : بنده و دیگر منتخبین مردم در شورای اسلامی که زبان گویای مردم هستیم خواهان پیگیری جدی مسئولین در خصوص رفع این مشکل هستیم تا مجددا سیلاب کشکان خروشان زندگی مردم را تحت شعاع قرار ندهد.

تکمیل دایک حفاظتی معمولان مطالبه جدی ما و مردم‌ معمولان است

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورابگی اسلامی گفت: چندی قبل از آقای نوبخت معاون وقت رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه جهت حضور در پلدختر و معمولان با هدف حل مشکلات پساسیل دعوت کردیم و در بازدیدی که ایشان از شهرستان داشتند ، چند خواسته برای بخش معمولان داشتیم از جمله دیواره ساحلی گلزار شهدای معمولان و پل ابراهیم آباد که پروژه دیوار ساحلی گلزار شهدا معمولان کلنگ زنی شد و پل ابراهیم آباد نیز بزودی نصب و افتتاح خواهد شد.

سید حمیدرضا کاظمی با بیان اینکه تکمیل ادامه دایک حفاظتی معمولان مطالبه جدی ما و مردم‌ معمولان است ، افزود: اعتبار ساخت دایک حفاظتی به صورت کامل در نظر گرفته نشد که بخشی مربوط به طلب پیمانکار پروژه بود ، پیگیری هایی انجام شد تا به عنوان مطالبه جدی مردم معمولان مشکل اعتبار این پروژه حل شود تا این طرح بزودی تکمیل شود چراکه قابل قبول نیست پس از گذشت ۳۰ ماه از سیل همچنان دایک حفاظتی معمولان تکمیل نشده باشد.

آنچه مشخص است پس از گذشت حدود ۹۰۰ روز از سیل ویرانگر فروردین ۹۸ که پلدختر و معمولان را در نوردید هیچگونه عذر و بهانه ای جهت عدم تکمیل طرح ها و پروژه هایی که مربوط به مشکلات سیل هستند قابل پذیرش نیست و آب منطقه ای لرستان به عنوان مجری طرح دایک حفاظتی و استانداری لرستان و مدیریت بحران به عنوان ارگان های مربوطه باید هرچه سریعتر نسبت شفاف سازی در خصوص چرایی تاخیر ۳۰ ماهه و تکمیل این دایک جهت امنیت و آسایش خاطر مردم نجیب معمولان اقدام کنند.

حدود ۱۰ ماه قبل نیز این مطالبه در رسانه ها مطرح شد که سازمان های مربوطه پاسخی و اقدامی جهت رفع مشکل نداشتند و طرح در همان وضعیت رها شده است قسمتی از متن همان مطالبه ۱۰ ماه قبل است و تا زمان به سرانجام رسیدن این پروژه مطالبه گری همچنان ادامه خواهد داشت.