وی گفت:بنا بر گزارش سازمان سنجش به نقل از خبرگزاری تسنیم، بر مبنای نتایج آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ استان لرستان با ۸٫۳۹ درصد قبولی رتبه آخر کشور می باشد.
راستخانه اظهار داشت :امروز یکی از مهمترین مسائل تحصیلی که دانش آموز لرستانی و اطرافیان او را تحت تأثیر یأس و نا امیدی قرار می دهد، کاهش چشمگیر رتبه قبول شدگان دانش آموزان لرستانی در کنکور ۱۴۰۰ و رتبه آخر قبولی در کشور است.
وی در ادامه تصریح نمود:ارزشیابی های فعلی نظام آموزشی کشور، دانش آموزان ما را به استرس های مداوم مبتلا می کند و این امر در کنکور به اوج می رسد. چنین سیستم آموزش ما را با نسلی مضطرب و همیشه نگران روبرو می کند و متأسفانه این استرس ها در لایه های زیرین جامعه نیز رسوخ کرده وارزش گذاری های موجود در جامعه این احساس را به دانش آموزان القا می کند که دانشگاه تنها راه موفقیت است. و این مسأله حل نشده همچنان باقی است.
وی مشکلات تحصیلی دانش آموزان رامربوط به عملکرد آنهادانست و گفت: در برخی موارد این مشکلات از سوی عوامل بیرونی نیز مانند اولیا، معلّم و مدرسه و عدم مدیریت صحیح در آموزش و پرورش تشدید می گردد.
راستخانه افزود:برخی از انواع مشکلات تحصیلی دانش آموزان لرستانی را میتوان عدم علاقه دانش آموز به موضوع و درس های مورد مطالعه، بد فهمی و سردرگمی دانش آموز نسبت به مطالبی که یاد گرفته است، ناتوانی در مدیریت زمان و مواجه شدن با حجم بالایی از دروس ، دریافت نمرات پایین واقعی و یا نمرات بالای غیر واقعی، عدم علاقه به دروس و رشته انتخابی ، مشکلات تحصیلی بر حسب جنسیت، مسائل و آسیب های اجتماعی دوران دانش آموزی، مشکلات اقتصادی خانواده، عدم توانایی برخی معلمان در تدریس به روز با استفاده از فناوری های نوین خصوصا در فضای مجازی، یأس و نا امیدی از آینده شغلی و … دانست.
راستخانه در پایان خاطرنشان کرد:شناخت دقیق مسائل دانش آموز لرستانی نیازمند یک کار عمیق پژوهشی است، تا مشخص گردد، در آموزش و پرورش استان لرستان در مقایسه با سایر استان ها، خصوصا استان های همجوار، چرا باید چنین پدیده ای وجود داشته باشد.
نویسنده : زهرا سلگی