مسعود طولابی / افق لرستان : جامعه ای رو به پیشرفت و موفقیت است که ، مطالبات احتماعی خود را به دور از هیاهو و هرج و مرج ، شناسایی، پیگیری و احقاق نماید. در مقابل نیز مسئولی موفق و یاد و نامش در خاطرها ماندگار خواهد شد ،که کنشگریِ احقاقِ حقوق ، و مطالبات بحق مردم را از اصلی ترین وظایف خود بداند.
شناخت و پیگیری حقوق شهروندی توسط عامه مردم ، باعث رشد و پیشرفت سریع جامعه می شود و آن جامعه بسوی آرمان گرایی سوق پیدا میکند.
اگر مردم بی تفاوتی را در چهارچوب زندگی اجتماعی خود قرار دهند ، جامعه محکوم به انحطاط است، و روز به روز شاهد از بین رفتن پتانسیل های زیرساختی و عنصرهای مطلوب آن جامعه خواهیم بود.
فرهنگ سازی مطالبه گری می بایست دربین مردم رواج پیدا کند، و این وظیفه بر عهده رسانه ها می باشد .
با پیشرفت چشمگیر فضای مجازی و رسانه ای ،عمل مطالبه گری به راحتی هرچه تمام تر انجام می گیرد.
البته می بایست نفس واجرای صحیح آن را در جامعه نهادینه کنیم تا به مسیرهای ناسالم و ناهنجار کشیده نشود.
هرگز نباید بین مردم و مسئولین فاصله ای ایجاد شود ،چنین اتفاقی اگر به وجود آید، خود به خود باعث تردید، دلسردی، و انزواء مردم می شود و حتی زحمات مسئولین به واسطه بی اعتمادی نادیده گرفته می شود.
همانگونه که مسئولین در قبال شهر و سازندگی آن تعهد دارند مردم نیز به اندازه مسئولین مسئول این امر خطیر هستند.
مسئول و مسئولینی که خود را خادم مردم میدانند می بایست کنشگری را در دل مطالبات مردم به وجود آورند تا بصورت اتوماتیک و سیستماتیک همه چیز روی قلتک پیشرفت قرار گیر.
اگر مسئولین از مطالبات مردم آگاه باشند ، بدون فوت وقت کنشگری را در دستور کار خود قرار دهند ، هرگز شاهد عدم هماهنگی و نارضایتی بین مرد و مسئولین نخواهیم بود.
به زعم نویسنده راهکارهای فراوانی وجود دارد تا ارتباط مطالبات مردم و کنشگری مسئولین در سریع ترین زمان خود به انجام برسد در اینجا به یک نمونه آن اشاره میکنم.
اگر مسئولین محترم یک سیستم کارتابل اتوماسیون جهت ثبت و اعلام مطالبات مردم طراحی کنند تا مردم بصورت روزانه ، هفتگی، ماهیانه ، نظرات انتقادات و راهکارهای خود را در آن به صورت شفاف شرح دهند ، هم از لحاظ سطح فرهنگی ، هم از لحاظ سطح تکنولوژی شاهد رشد و پیشرفت جامعه مردم سالار خواهیم بود.