مولفه های مهارکننده مهاجرت اجباری
مولفه های مهارکننده مهاجرت اجباری
اگر با درایت کامل و دلسوزی فراوان این اقدامات صورت پذیرد ،استان لرستان و شهرستان خرم آباد پتانسیل  بالایی جهت پیشرفت در اختیار دارد...

یادداشت مسعود طولابی / افق لرستان، اگر بتوانیم شهرستان های استان لرستان را از لحاظ صنعتی ارتقاع ببخشیم، خود به خود شاهد رونق بخشیدن و شور و هیجان در آن خواهیم بود، در این بین اشخاصی که به واسطه عدم اشتغال مجبور به مهاجرت شده اند ،با فراق بال به زادگاه خود برمی گردند،که این مهم نیز به نفع کلانشهر ها هم می باشد.

مولفه های فراوانی وجود دارد تا برای جلوگیری از مهاجرت های اجباری از آنها استفاده نمود.

اگر این عناصر را به خوبی فراهم سازیم ،شاهد رونق بخشیدن به زیرساخت ها خواهیم بود، و به مرور زمان ،بازگشت هجرت کنندگان به زادگاه خود را مشاهده می نماییم.

برای بستر سازی مناسب می بایست از این راهکارها استفاده نمود.

۱-برنامه ریزی صحیح در استراتژی کلان توسعه کارآفرینی

۲-بررسی استعداد سنجی در زمینه تولید و صنعت.

۳-جذب نخبگان اقتصادی و سرمایه گذاران بومی

۴-قطع شجره ی رابطه و توسعه زابطه در زمینه استخدامات اداری

۵-بستر سازی های صحیح اجتماعی ،فرهنگی ،هنری

۶-کاهش شکاف طبقاتی و درآمدی شهرستانها نسبت به کلانشهرها

۷-توسعه فناوری و دانش علم در شهرستانها

۸-تنظیم قوانین و مقررات بهینه جهت حمایتهای

مالی ،ساختاری ،مشاوره ای از کار آفرینان

۹-استفاده از نیروهای بومی و جوانان شهرستان و استان در کارخانجات و حتی پتروشیمی خرم آباد.

البته مهاجرت امروزه پدیده‌ای است که در کشور ما  به یک امر عادی تبدیل شده است. به گونه ای که بسیاری از مردم با ترک زادگاه خود، راهی شهرهای بزرگ می‌شوند.

عوامل موثر در گسترش مهاجرت به سوی شهرهای بزرگ را می توان ،عدم اشتغال ،رکود صنعت تولید،عدم استفاده از نیروهای بومی در ادارات و کارخانجات،استفاده از نیروهای غیر بومی،تراکم جمعیت، افزایش بهای زمین در مناطق شهری, بالا رفتن هزینه های مسکن, مشکلات عدیده حمل و نقل، گرانی و کمبود  مواد خوراکی و دیگر امکانات شهری نامید!!!

مردم شهرستان خرم آباد نیز از این قائله مستثنا نیستند، هر ساله شاهد هجرت تعداد زیادی از مردم این شهرستان به سوی کلانشهرهایی همچون تهران،اصفهان ،شیراز،قم … هستیم…!!!

برای جوانی که هیچگونه امیدی به پیشرفت در سرزمین خود ندارد ، و با توجه به وضعیت فلاکت بار زندگی در  شهرستان خرم آباد، راهی جز ترک دیار برایش باقی نمی ماند …!!!

طی سالهای گذشته با وجود مشکلات اقتصادی در شهرستان خرم آباد و حتی استان لرستان از تمام سنین شاهد مهاجرت به سوی کلان شهرها هستیم…!!!
زنگ خطر این اتفاق به صدا درآمده است ،اما متأسفانه گویا هنوز به گوش مسئولین مربوطه نرسیده …!!!

اگر شهری خالی از سکنه شود هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ،اما اگر شهری فارق از نیروی جوان و کارآمد باشد، می بایست منتظر افول و سقوط  آن در تمام زمینه ها باشیم.

اگر این رویه طولانی مدت ادامه پیدا کند ،مطمئنآ دچار  کمبود نیروی جوان و پر انرژی در تمام سطوح خواهیم بود ، و می بایست خود را برای  پیرشدن شهرستان خرم آباد محیا سازیم  ،که این اتفاق در دراز مدت ضربه جبران ناپذیری خواهد بود…!!!