پوستی زیبا؛ دلی پر از زخم‌های کهنه!
پوستی زیبا؛ دلی پر از زخم‌های کهنه!
شهرستان سلسله یکی از مناطق بکر و زیبای لرستان است که به واسطه آب کافی و طبیعتی زیبا و‌ مثال‌زدنی توانسته است پتانسیل‌های خود را در بخش‌های مختلف اقتصادی پیش روی مدیران استانی و شهرستانی قرار دهد، این در حالی است که این شهرستان نیز از قافله بی‌توجهی‌ها جا نمانده و علی‌رغم پوستی زیبا اما دلی پر از زخم‌های کهنه دارد!

اکبر بابایی مفرد / افق لرستان،روستاهای لرستان به لحاظ قابلیت‌های متعدد کشاورزی، دامپروری، باغی، گردشگری و… ظرفیت‌های مهمی برای توسعه استان به شمار می‌روند و از آنجا که نقاط مختلف لرستان از این ظرفیت‌های مهم بهره‌مند می‌باشد لذا توجه به روستاها می‌تواند زمینه ساز رفع بسیاری از مشکلات در این دیار باشد.

همانطور که می‌دانید شهرستان سلسله یکی از مناطق بکر و زیبای لرستان است که به واسطه آب کافی و طبیعتی زیبا و‌ مثال‌زدنی توانسته است پتانسیل‌های خود را در بخش‌های مختلف اقتصادی پیش روی مدیران استانی و شهرستانی قرار دهد، اما متاسفانه مزیت‌های نسبی لرستان از دیرباز تاکنون نه تنها موجب رونق اقتصادی نشده‌اند بلکه در سایه غفلت مسئولان مشکلات عدیده‌ای پیش روی توسعه این دیار قرار گرفته که تاکنون عزم راسخی برای برطرف نمودن آن‌ها وجود نداشته است، این در حالی است که شهرستان سلسله نیز از قافله بی‌توجهی‌ها جا نمانده و علی‌رغم پوستی زیبا اما دلی پر از زخم‌های کهنه دارد!

ظرفیت‌های متعددی که در اغلب روستاهای این شهرستان وجود دارد می‌توانست زمینه اشتغال پایدار روستایی را فراهم نمایند اما زمانی به دل این روستاها سفر می‌کنیم و پای درد دل‌ مردان و زنانی با دستان پینه بسته می‌نشینیم در می‌یابیم این مردم نجیب و زحمتکش حالا دیگر با دردهای بیشمار پیرامون خود عجین شده‌اند!

حتما نام منطقه زیبای «کاکارضا» به گوش‌تان خورده و یا برای گذران اوقات فراغت به این منطقه بکر از توابع بخش مرکزی الشتر سفر کرده‌اید، منطقه‌ای که شاید زیبایی خدادادی و ظاهری آن دل هر بیننده را برباید و در گمان رهگذران هیچ دردی متوجه ساکنان روستاهای آن نشده باشد اما زمانی پای درد دل اهالی روستاهای این منطقه می‌نشینیم یاد ضرب المثل«آواز دهل از دور خوش است» می‌افتیم و بایستی به حال و روز ساکنان سرزمین گنج‌های خدادادی الشتر غصه بخوریم.

دردها و مشکلات اهالی ۱۴ روستای مستقر در منطقه «کاکارضا»ی الشتر یکی، دو تا نیست، شرایط زندگی در آن به گونه‌ای است که از کنار دردهای عمدتا مشترک در بخش‌های کشاورزی، بهداشتی، ارتباطی، میراثی و گردشگری و از همه مهم‌تر آب شرب این منطقه نمی‌توان به راحتی عبور کرد.

علی‌رغم این‌که در امتداد رودخانه کاکارضا روستاهای متعدد و سرسبزی تشکیل شده‌اند اما تشنگی امان مردان و زنان منطقه را بریده و با همان گلوی خشک فریاد مظلومیت سر می‌دهند و از مقامات و مسئولان شهرستانی و استانی استمداد و یاری می‌طلبند.

در امتداد رودخانه کاکارضا هر چه‌قدر به سمت بالا می‌رویم گلایه‌ها و نارضایتی‌ها بیش‌تر و بیش‌تر می‌شوند، اگرچه نعماتی هم‌چون برق و گاز در این منطقه وجود دارد اما آب شرب روستاهای آن پایدار، سالم و بهداشتی نیست، کمبود آب آشامیدنی و جیره‌بندی آن موضوع و دغدغه قاطبه روستانشینان این حوالی است.

در کل؛ منطقه‌ای که می‌تواند قطب گردشگری و تولیدات کشاورزی و باغی باشد سالیان متمادی مورد غفلت واقع شده و حل مشکلات و معضلات انباشته در آن همتی پولادین می‌خواهد.

اما؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم شعار مردمی سازی و تدوین یک ساختار متقن و توانمند برای عبور از مشکلات مردم در این دولت مطرح شد و بعد از گذشت چند دهه که رخسار زیبای الشتر رنگ باخته است حالا دولت مردمی رئیسی گویا برنامه‌های تازه با رویکرد عبور از مشکلات کشور طراحی کرده و توسط مدیران ارشد استان‌ها و هم‌چنین فرمانداران شهرستان‌ها در حال پیاده سازی آن‌ها است.

یکی از مولفه‌های دولت سیزدهم به کارگیری مدیران جوان و انقلابی است، مدیرانی که با انرژی جوانی کمر همت بسته‌اند تا با مشارکت مردم از مشکلات پیش‌روی عبور کرده و دردهای کهنه لرستان را تیمار و به سمت بهبودی پیش ببرند.

«میلاد شرفی»، فرماندار شهرستان سلسله یکی از این مدیران جوان و انقلابی است که با استفاده از هوش و ذکاوت خود اقدامات ابتکاری کارگشایی را پیگیری می‌نماید، یکی از ابتکارات این مدیر جوان راه اندازی سه‌شنبه‌های مسجدی در راستای منویات مقام معظم رهبری و شعار دولت‌ سیزدهم است، در همین راستا ستاد مردمی سازی فرمانداری سلسله دارای ساختاری متقن و توانمند در عرصه اجرا و تدوین است که برای هویت بخشیدن به این ستاد نیز بخش‌های مختلفی مانند پیگیری‌های ویژه، ارتباط مثبت و موثر با رسانه‌ها و… در آن راه‌اندازی شده است، رمز موفقیت مدیریت ارشد شهرستان ایجاد اتحاد و همدلی در بین اعضای شورای اداری است تا با اتکا بر توان تک تک اعضا بتواند ارتباط بیش‌تری با مردم برقرار نموده و سرانجام خوشی را برای آن‌ها رقم بزند، که این رویکرد مصداق بارز جهاد تبیین است.

ابتدا احصا مشکلات مردم و سپس برنامه‌ریزی و مشارکت آن‌ها در امور مربوط به روستاها با توجه به هزینه‌ها و اعتبارات اندکی که در اختیار مدیران شهرستانی است می‌تواند پس از سال‌ها چرخ دنده‌های توسعه در این منطقه را به حرکت بیاندازد.

در همین راستا و با هدف احصا مشکلات موجود در سطح روستاها فرماندار شهرستان سلسله به همراه اعضای شورای اداری در سه‌شنبه‌های مسجدی هر هفته با حضور در میان اهالی روستاهای این شهرستان به صورت چهره به چهره با آنان دیدار می‌کند و از نزدیک مشکلات روستانشینان را می‌شنود، از اینرو مقصد فرماندار سلسله در سه‌شنبه‌های مسجدی این هفته منطقه کاکارضا بود، منطقه‌ای که دارای ۱۴ روستای کوچک و بزرگ است.

به عنوان نمونه؛ روستای سراب صندل واقع در بخش مرکزی شهرستان سلسله یکی از روستاهای هدف بازدید این فرماندار جوان بود، روستایی با حدود ۲۰ خانوار که شغل اصلی آن‌ها کشاورزی و باغداری می‌باشد، طرح کانال سنگی در این روستا با هدف کنترل سیلاب و ساماندهی آب‌های سطحی در حال اجراست، این طرح از محل اعتبارات فاقد دهیاری تامین اعتبار شده است. روستای سراب صندل از گذشته تاکنون فاقد طرح هادی بوده اما مدتی است که طرح هادی آن در دستور کار قرار گفته و مراحل مطالعات کارشناسی خود را طی می‌کند.

روستای سراب صندل علی‌رغم بهره‌مندی از نعمت برق و گاز اما متاسفانه آب آشامیدنی سالم و پایداری ندارد، مدرسه این روستا نیز به صورت کانکسی بوده اما هم اکنون نوسازی مدارس در حال احداث یک مدرسه ۲ کلاسه در زمینی به مساحت ۷۵ متر مربع با امکانات و تجهیزات به روز است و قرار است اول مهرماه امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید افتتاح و در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.

در جوار روستای سراب صندل، روستای «سراب شهباز» قرار دارد، روستایی با جمعیتی بیش‌تر اما مشکلاتی مشابه! بین ۳۰ تا ۴۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند، روستای سراب شهباز نیز از باب مشکلات و مسائل پیرامونی مورد بازدید و بررسی فرماندار و مدیران عضو شورای اداری شهرستان قرار گرفت.

ساماندهی نهر آب کشاورزی، لایروبی رودخانه، زه کشی اراضی کشاورزی و ساماندهی جاده بین مزارع و هم‌چنین کمبود آب شرب سالم و بهداشتی مشکلات قابل توجه این روستا هستند. بخشی از اراضی روستای سراب شهباز باتلاقی بوده و نیازمند زه‌کشی هستند و شاید به همین خاطر است که اهالی روستا از نحوه‌ی ارائه خدمات جهاد کشاورزی در این سال‌ها گلایه‌ دارند.

این روستا نیز به مانند روستای سراب صندل فاقد طرح هادی بوده و به تازگی این طرح برای این‌که قابلیت اجرایی داشته باشد در دست اقدام و مطالعات کارشناسی قرار گرفته است.

دانش آموزان روستای سراب شهباز پیش‌تر از مدرسه کانکسی استفاده می‌کردند اما هم اکنون نوسازی مدارس در حال ساخت یک مدرسه یک کلاسه در این روستاست، مدرسه روستا با زیربنای ۶۶ مترمربع مجهز به امکانات گرمایشی و سرمایشی به روز اوایل مهرماه جاری به بهره برداری خواهد رسید. زمینی توسط خیرین روستا برای احداث مدرسه در اختیار نوسازی مدارس و آموزش و پرورش شهرستان قرار گرفته است.

در منطقه کاکارضا ۱۴ روستا وجود دارد، اهالی روستای سراب شهباز و دیگر روستاهای همجوار خواستار تشکیل دهستان در این منطقه هستند، این اهالی از ارائه خدمات جهاد کشاورزی مانند سیستم توزیع کود شیمیایی گلایه‌مند هستند و بایستی برای انجام امور مربوطه حدود ۴۰ کیلومتر را طی کرده و به اولین مرکز خدمات کشاورزی مراجعه کنند. آب آشامیدنی در روستای سراب شهباز نیز مشکلاتی دارد که در فصول گرم سال یا قطع است و یا به صورت جیره‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در جوار روستاهای سراب شهباز و سراب صندل نیز روستای «چولاندیم» قرار دارد، متاسفانه دانش آموزان روستای چولاندیم هم این سال‌ها در کانکس به ادامه تحصیل مشغول بوده‌اند اما در راستای طرح برچیده شدن مدارس کانکسی قرار است یک مدرسه برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در روستا احداث شود، اعتباری برای این امر مهم در نظر گرفته شده و پیمانکارش نیز پای کار است اما به علت نداشتن زمین و هم‌چنین ممانعت اداره راهداری در راستای رعایت حریم راه روستایی فعلا این امکان در روستای چولاندیم به نتیجه خاصی ختم نشده است.

به اتفاق فرماندار سلسله و مدیران عضو شورای اداری به روستای کشورزه علیا رفتیم، روستایی که مقصد نهایی ما در سه‌شنبه‌های مسجدی این هفته بود، مسجد روستا قبل از حضور مدیران شهرستانی مهیای برگزاری یک جلسه هدفمند بود، جلسه‌ای که با استقبال اهالی، دهیار و اعضای شورای اسلامی برگزار شد، بعد از بیان مشکلات روستاهای این منطقه از زبان روحانیون حاضر در جلسه و معتمدین محلی، تک تک مدیران شهرستانی به دستور فرماندار برای پاسخ به مطالبات مردمی پشت تریبون رفته و به رفع برخی مشکلات قول مساعد دادند.

روستای کشورزه بالا دارای ۶۰ خانوار است و حدود ۲۵۰ نفر جمعیتی دارد، آب آشامیدنی پایداری ندارد، آب شرب آن‌ها از چشمه روستا تامین می‌شود، هم‌چنین مردم روستای در بحث استحمام و رعایت بهداشت فردی با مشکلاتی روبرو هستند، این روستا دارای شبکه آب آشامیدنی می‌باشد و اهالی آن آب‌بها پرداخت می‌کنند.

طرح هادی در این روستا ۱۸ سال است که خاک می‌خورد و تنها طرح جدول کتابی در آن اجرا شده است، کشورزه ۷۵ هکتار اراضی کشاورزی آبی دارد اما نهر آب کشاورزی آن خاکی بوده و ساماندهی نشده است که همین مساله موجب می‌شود بخش زیادی از آب مورد نیاز کشاورزان و باغداران به هدر برود.

ایستگاه پمپاژ روستای کشورزه نیز مشکلاتی دارد و نیمه کاره مانده است. ایجاد شبکه بهداشت، تامین آب شرب بهداشتی و پایدار، احداث و نصب پل برای راه کشاورزی و هم‌چنین مسجد روستا از عمده مطالبات ساکنین روستای مذکور هستند، همچنین مدرسه دو کلاسه روستا توسط بسیج سازندگی در دست احداث است.

روستای کشورزه علیا به دلیل پوشش خیلی ضعیف اینترنت با دنیای مدرن بیگانه است اما گفته شده احداث و نصب دکل مخابراتی در راستای رفع مشکلات اینترنتی در دست پیگیری است و قرار است طی سه ماه آینده این مشکل نیز مرتفع شود.

فرماندار سلسله پس از بررسی مشکلات و جمع آوری مطالبات مردمی به افزایش اعتبارات روستایی اشاره کرد و گفت: ۵ روستای منطقه کاکارضا دارای مدرسه کانکسی هستند اما در راستای اجرای طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی دیگر مدارسی به این شکل و شمایل در این منطقه نخواهیم داشت.

شرفی با اشاره به این‌که با نصب یک دکل مشکلات اینترنت روستای کشورزه علیا طی ماه‌های آتی برطرف می‌شود، تاکید کرد: با توجه به فاصله زمانی روستاهای منطقه تا بخش مرکزی احداث مرکز خدمات جهاد کشاورزی امری ضروری است و مدیران شهرستانی تا جایی که می‌توانند بایستی کار کشاورزان را تسهیل کنند.

فرماندار سلسله با بیان این‌که امسال برای ساماندهی جاده بین مزارع به هیچ وجه بودجه و تخصیصی نداریم، گفت: البته این بدان معنا نیست که جاده‌ها را به حال خود رها کرده باشیم، از راهداری شهرستان انتظار داریم با اقدامات جهادی و با استفاده از تجهیزات و ماشین آلاتی که در اختیار دارد حداقل یک مرحله‌ از این کار را پیش ببرد.

شرفی هم‌چنین گفت: خدمات آب و برق ذیل سلسله نیست اما این موضوع مبنی بر بی تفاوتی ما نبوده بلکه بایستی پیگیری‌ها بیش‌تر شود و مدیران این دو حوزه بایستی مشکلات مربوطه را از طریق استان پیگیری کنند.

فرماندار سلسله به طرح هادی روستایی نیز اشاره کرد و توضیح داد: اعتبار اجرای طرح هادی و بازنگری آن در روستاهای سراب صندل، سراب شهباز و چولاندیم تامین و در مرحله کارشناسی و تصویب قرار دارد، بقیه روستاها نیز امسال در کمیته برنامه ریزی مطرح می‌شوند و برای بازنگری تامین اعتبار خواهند شد.

شرفی به مشارکت مردم و کاهش هزینه‌ها در راستای حل معضلات و مشکلات موجود در روستاها تاکید کرد و بیان نمود: انتظار داریم مدیران دستگاه‌های اجرایی ظرفیت‌های موجود در روستاها را شناسایی و با هدف بهره‌برداری صحیح از این ظرفیت‌ها به حل مشکلات پیرامون آن‌ها مبادرت نمایند.