در سال ۸۵ عملیات اجرایی پل عابر پیادهروی روستای ابراهیمآباد آغاز و ردیف اعتبار برای آن گذاشته شد و بعد از چندین سال از شروع احداث پل عابر رو و در سال ۹۱ نقشه پل عابر یا پیادهرو به پل ماشینرو تبدیل شد تا هم برای عبور اهالی ابراهیمآبادباشد و هم راه ارتباطی مناسب برای ۱۳ روستای دیگر که در آنسوی رودخانه و بخش غربی معمولان وجود داردبنابراین در سال ۹۳ پروژه جدید احداث پل ماشینرو آغاز و پایههای نیمهتمام پل عابر قبلی تخریب شد.
از سال ۹۴ تا ۹۷ روند ساخت پل به علت کمبود اعتبار دچار تعطیلی های چند ماهه و حتی سالانه میشد و وعده های بسیاری جهت افتتاح این پل توسط مسئولین به مردم منطقه داده میشد که هربار و در زمان مقرر نتیجه ای حاصل نمیشد و با وعده دیگری زمان افتتاح به تعویق میافتاد.
سرانجام خادمی استاندار لرستان در ۵ بهمن ۹۷ میگوید پل ابراهیم آباد از طرح های مهم استان است و پیمانکار پل ابراهیمآباد به ما قول داده که تا آخر اردیبهشت سال ۹۸ این پروژه به بهرهبرداری برسد، اگر در زمان اعلامشده نتوانست پل ابراهیمآباد را به بهرهبرداری برساند، با او برخورد میکنیم.
اما سیل فروردین ۹۸ و طغیان رودخانه کشکان باعث شد عرشه پل ابراهیم آباد که زمان زیادی از نصب آن سپری نشده بود سقوط کند و خسارات بسیاری به این پل که هیچگاه مورد استفاده مردم قرار نگرفته بود وارد شود و وعده استاندار به سرانجام نرسد.
در این مدت و در نبود پل یکی از راه های عبور و مرور مردم روستاهای اطراف خصوصا ابراهیم آباد به شهر معمولان از طریق استفاده از “گرگر” آن هم به بهای سنگینی همچون قطع انگشتان اهالی این منطقه است. استفاده از گرگر جهت عبور از رودخانه کشکان سختی ها و خطرات بسیاری دارد که به هیچ عنوان زیبنده و در شأن مردم نجیب بخش معمولان نیست.
پل ابراهیم آباد از آن جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که نه تنها راه دسترسی چندین روستا را به مرکز بخش یعنی معمولان کوتاه و راحت میکند بلکه زمین های کشاورزی بسیاری از مردم معمولان هم در آنسوی کشکان قرار دارد و بهره برداری این پل میتواند مسیر طولانی و خطرناک دسترسی کشاورزان به زمین های خود را کوتاه و ایمن کرده و زمینه توسعه شهر معمولان که قرار است به شهرستان هم تبدیل شود را فراهم می کند
یکی از موارد مهم دیگری که پس از مطرح شدن طرح شهرستان شدن معمولان به آن اشاره شد گسترش محدوده شهری معمولان است که با توجه به محدود شدن معمولان از قسمت شرقی و وجود زمین های مناسب جهت ساخت و ساز در قسمت غربی رودخانه کشکان احداث این پل میتواند موجب گسترش محدوده شهری معمولان شود که در پیشرفت معمولان به عنوان مرکز یک شهرستان نقش بسزایی دارد.
در شهریور ماه ۹۹ به گفته خالقی مدیرکل وقت راه و شهرسازی لرستان نیاز به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل و بهره برداری داشت. خالقی چند روز بعد در مصاحبه دیگری بیان میکند تنها ۲ میلیارد تومان از اعتبارات سیل به پل ابراهیم آباد معمولان اختصاص داده شده که تحویل پیمانکار شده و بخشی از اعتبارات نیز به پیمانکار دیگری برای ترفیع پایههای این پل داده شد! “قطعات عرشه پل ابراهیم آباد معمولان، طی قراردادی هشت میلیارد تومانی از سوی ماشین سازی اراک ساخته شده است”.
رضاییان فرماندار پلدختر در ۲۷ مهر ۹۹ با اشاره به اینکه پل ابراهیم آباد دهه فجر به بهرهبرداری میرسد افزود: با بهرهبرداری از این پل مشکل تردد اهالی این منطقه برطرف میشود!
چندی بعد در آذر ۹۹ معاون عمرانی فرمانداری پلدختر خبر از اتمام عملیات افزایش ارتفاع پایه های پل ابراهیم آباد معمولان توسط پیمانکار ادارهکل راه و شهرسازی و آماده سازی محل برای ارسال عرشه از شرکت ماشین سازی اراک به معمولان داد.
بنا به دلایل نامشخصی هیچکدام از وعدههای افتتاح پل ابراهیم آباد تاکنون جامه عمل به خود نپوشانده و حسرت افتتاح و استفاده از پل ابراهیم آباد معمولان ۱۵ ساله شده تا مردم این منطقه همچنان در تردد خود مشکل داشته باشند.
تاخیرها و وعدههای بی سرانجام مسئولین بارها اعتراض سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان را در پی داشته است. کاظمی در یکی از بازدیدهای خود از محل پل ابراهیم آباد بیان میکند که برای به نتیجه رسیدن این پروژه نیاز به تلاش و مساعدت ویژه استاندار لرستان است.
امیدواریم مسئولین مربوطه خصوصا استاندار محترم ، اداره کل راه و شهرسازی و مجموعه فرمانداری پلدختر در جهت به سرانجام رسیدن مطالبه ۱۵ ساله مردم معمولان تلاش کنند که ان شالله تا قبل از پایان دولت این طرح به نتیجه برسد.
- نویسنده : پیمان شمسی